Er is een eenvoudige truc om de juiste klanten aan te trekken voor uw bedrijf! ‘De juiste klant?’ De klant die het meeste koopt en het langste blijft! Dit klinkt als een heel grote claim maar dit is echt zo! Sterker nog, zo moeilijk is het zelfs helemaal niet. In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je deze klanten kunt identificeren en hoe je ze best bereikt!
Het eerste probleem is dat de meeste bedrijven veel klanten willen! ‘Huh?’. Ja inderdaad, veel bedrijfseigenaren willen iedereen als klant. Dat klinkt toch logisch? Maar is het niet. Nu, laten we zeggen dat we een dakwerker zijn en we willen daken repareren. We zijn dus op zoek naar mensen die… dakwerken nodig hebben! Dat is dus al een zeer klein percentage van de bevolking.
Bovendien koopt niet iedereen, en is niet iedereen een goede klant. Elk bedrijf heeft wel zijn favoriete ‘soort’ klant. Misschien is het een klant die altijd grote bestelling plaatst, of juist veel kleine bestellingen, of een die gewoon weinig tijd in beslag neemt! De conclusie is dat we niet gewoon een klant willen aantrekken maar de klant die het beste is voor ons bedrijf.
Daarnaast krijg je niet zoveel waarde voor je geld als je je advertentie aan iedereen laat zien. Waarom? Omdat de kijkers te divers zijn. We moeten dus op zoek naar een plaats waar onze favoriete klanten samenkomen. Beeld jezelf in, honing verkopen op een bijen-evenement, boeken aan een student… Onze favoriete klanten zijn hier allemaal verzameld. Als je voetballen wilt verkopen dan ga je naar voetbalclubs…
Waar zijn uw klanten, waar is uw geld? En dat is de vraag die steeds meer ondernemers zichzelf moeten stellen. Als je eenmaal die plaats hebt gevonden waar je favoriete klant samenkomt, is het verder heel simpel. Dit kan een fysieke locatie zijn maar het kan evengoed een groep mensen zijn die allemaal ‘dakwerker’ hebben opgezocht op Google.