Na bijna een tijdje in de marketing ontdekte ik iets belangrijks.
⠀
De meeste advertenties zijn waardeloos in het aantrekken van klanten. ⠀
Sommige advertenties zijn grappig. Sommige advertenties zijn filmisch (wat dat ook betekent). Sommige advertenties zijn goed te onthouden, en laten zelfs mensen erover praten. ⠀
Maar als ze geen klanten opleveren... wat maakt het dan uit? ⠀
In dit artikel laat ik je zien hoe je een advertentie maakt die klanten aantrekt, leads genereert en producten verkoopt. ⠀
Laten we beginnen: ⠀
Wat Je Niet Moet Doen Bij Het Schrijven Van Advertenties
Laten we beginnen met een basisprincipe. ⠀
Als ik je iets wilde laten kopen, maakt niet uit wat, zou ik dan: ⠀
Me verkleden als een clown?
Een schattig dier zoals een puppy meenemen?
Luide muziek spelen en cinematografie gebruiken?
Heel vaag en onduidelijk zijn over wat ik verkoop? ⠀
Als je op al het bovenstaande NEE hebt geantwoord, zijn we goed op weg. ⠀
Want dat is exact wat je niet moet doen om iemand iets te laten kopen.
⠀De Eerste Stap Om Een Winnende Advertentie Te Schrijven ⠀
Dus wat doen we in plaats daarvan? ⠀
We zien onze advertentie als een echte, fysieke verkoper.
Stel dat we een goede potentiële klant voor je product of dienst zien en we besluiten een verkoper langs te sturen...
Wat zou je willen dat hij zegt? Wat zou hij vragen? Welke argumenten zou hij gebruiken? ⠀
Laten we dit proberen met een voorbeeld, vanaf nu verkopen we kinesitherapie.
Het eerste wat we doen is een simpele vraag stellen: ‘Wie is een goede potentiële klant hiervoor?’
Stel dat we besluiten dat ‘mensen met rugpijn’ een goede doelgroep is. ⠀
Dan sturen we onze hypothetische verkoper naar deze hypothetische klant.
Wat zegt hij tegen de klant? Wat dacht je van:
…<tromgeroffel>...
“Hallo, heeft u last van rugpijn?”
⠀ Geen lege pagina’s bij het schrijven van advertenties.
Wanneer je begint met schrijven, is het altijd ontmoedigend om geconfronteerd te worden met een lege pagina.
Een vel wit papier dat je recht in het gezicht staart en je uitdaagt om het te vullen met iets nuttigs. ⠀
Daarom houden we het eenvoudig.
We beginnen gewoon met het vragen of ze een goede potentiële klant zijn voor onze dienst. Hier zijn enkele voorbeelden: ⠀
“Bent u een ondernemer en wilt u meer klanten aantrekken?”
“Heeft u last van rugpijn?”
“Wilt u wat gewicht verliezen in de komende weken?”
“Wilt u uw golfslag verbeteren?”
“Zoekt u een goede aannemer?”
We beginnen eenvoudig, omdat ‘eenvoudig’ werkt. Het gaat direct naar de kern van de zaak. En dat is wat we willen doen.
Je probeert door de rommel van andere advertenties heen te breken en het lawaai van alle andere adverteerders te overstemmen.
Dus we nemen een directe benadering.
Recht op het doel af.
Dit is een goede start voor een winnende advertentie. In deel 2 gaan we hierop voortbouwen en onze advertentie verder uitwerken.
Tot snel, Victor
P.S. Als marketing bureau maken we advertenties! Zeer goede zelfs!
Als je advies wilt over je advertenties, of je wilt dat we het volledig overnemen. Neem dan vrijblijvend contact op!