Het Pareto-principe stelt dat 20% van de content online, 80% de weergaven krijgt.
Dat is wat je toch hoort. En het is compleet verkeerd.
Het is 5% van de content dat 95% van de weergaven krijgt.
Weet je waarom?
Omdat de meeste content SAAAAAAI is.
Repetitief. Cliché. Even droog als de Sahara of de Gobi.
Dus dit is wat je moet doen om jouw content in die epische 5% te krijgen in plaats van in de vergeten 95%.
Het geheim van content die VERKOOPT (zonder irritant, slijmerig of te salesgericht over te komen)
De eerste stap is eenvoudig. We moeten stoppen met schrijven als een natte dweil. Steek wat dynamiet in je tekst.
Beste manier om dat te doen?
Schrijf alsof je een gesprek voert met een goede vriend. Houd het casual, houd het echt. Zoals ik hier doe.
Schrijf alsof je in een cafétje zit, gezellig aan het praten bent met een mede-mens.
Dat betekent veel korte, krachtige zinnen. Af en toe kan een zin wat langer zijn, zoals deze, maar de meeste zinnen zullen krachtig, snel en to the point zijn.
Breek die eindeloze alinea's af die je doen denken aan een Tolkien-roman. Daar heeft niemand tijd voor!
We moeten het MAKKELIJK leesbaar maken, makkelijk om doorheen te scrollen.
Gebruik Vlijmscherpe Headlines die je lezer vastgrijpen en niet meer loslaten
Er is geen andere manier om het te zeggen: je moet je lezer haken EN hem in die positie houden.
Maak het onmogelijk om je content neer te leggen. Zorg ervoor dat hij die eerste zin leest en daarna de volgende… en de volgende… en de volgende… totdat hij aan het eind komt, happend naar adem.
Dus laten we vooral niet dit doen:
"We zijn heel goed in wat we doen en de concurrentie is slecht en we bestaan al 20 jaar en we geven echt om jou als klant.”
Dat is zwakker dan een veganistische bodybuilder. Het is wat je concurrenten zeggen. Het is voorspelbaar. Maar het ergste van alles?
Het is saai. En saai betaalt de rekeningen niet in contentland.
Wanneer mensen voor het eerst op je artikel komen, zijn ze nog niet klaar om zich te committen. Ze bladeren gewoon door het menu, kijkend of iets hun aandacht trekt.
Het is aan jou om met je koppen, tussenkopjes en alinea's hen te VERKOPEN op het idee om te blijven en meer te lezen.
Weer hetzelfde als wat ik hier doe. Tussenkopjes die delen van het verhaal onthullen en de belangrijkste punten raken. Maar hier is het echt geheim:
Je moet het allemaal om HEN laten draaien.
De lezer. Maak HEN de ster van de show.
Het is niet mijn bedoeling je gevoelens te kwetsen, maar niemand geeft een om ons. Iedereen geeft om zichzelf.
Pas wanneer ze geloven en begrijpen dat je echt probeert hen te helpen, zijn ze klaar om naar jouw verhaal te luisteren.
Houd het dus lasergericht op hoe het lezen van jouw content HEN zal helpen.
Sla de NUTTELOZE woorden over tijdens het schrijven
Het laatste punt dat ik wil behandelen.
Dans niet om hun bezwaren en objecties heen alsof je een blauwharige student bent die bang is iemand te beledigen. Omdat die niet alle pronounce in zijn sociale media biografie heeft gezet
Pak mogelijke bezwaren en objecties direct aan, volle vaart.
Herinner je je deze quote van de advertising OG:
“The consumer is not a moron. She’s your wife.”
David Ogilvy
Leg de aandacht op mogelijk objecties en ontmantel het met logica, empathie en koude harde feiten. Wees gewoon eerlijk tegen mensen.
Ik wilde het ook over Call to Actions hebben, maar dat verdient echt zijn eigen artikel. Dus dat behandelen we in een volgende aflevering.
Voor nu - aan de SLAG!
Tot binnenkort, Victor
P.S. Als je wilt dat ik je hiermee help, of je teksten schrijf, of je help betere teksten te schrijven… dat kan!
Neem vandaag nog contact op met ons bureau. Als we een goede match zijn, kijk ik persoonlijk naar je bedrijf en je marketing, bedenk ik een strategie van wat ik zou doen en bespreek ik dit uitgebreid met je in een gesprek.
Geen kosten, geen verplichtingen.
Als je wilt samenwerken, leg ik je precies uit hoe dat werkt. Als je niet wilt samenwerken, is dat ook ok. Geen harde verkoop, geen druk, geen irritante verkooptechnieken.
Klinkt goed? Vul dan dit formulier in