Puur afval! Dat is hoe ik de grote meerderheid van advertenties zou beschrijven. Ze zijn stom, zwak en saai. Maar je hoeft mijn woord er niet voor te nemen, kijk eens in de vuilbak!
Hoeveel van de magazines en flyers die je in de brievenbus krijgt belanden binnen de minuut in de vuilbak? Hoeveel reclames op de tv hebben je overtuigd om te kopen? Hoeveel e-mails hebben je echt overtuigd om te kopen?
Je begrijpt mijn punt.
Het doel van adverteren is om actie te inspireren!
Of je nu wilt dat je klanten een overschrijving maken, je voor meer uitleg vragen of eens langskomen in de winkel. Het is actie! Dat is waarom we adverteren. Adverteren is geen journalisme. Als journalist is je job om mensen te laten weten wat er gebeurt is. Kijkers moeten geen actie nemen om het nieuws succesvol te laten zijn. Het enige wat een journalist wil is dat de kijker goed geïnformeerd is en een beetje entertainend.
Aan de andere kant heb je advertenties. Je wilt dat de lezer meer doet dan simpelweg zegt “wow, leuke advertentie” en het daarna in de vuilbak gooit boven op een bananenschil.
Nee, je wilt dat mensen het lezen en actie nemen. Je wil ze verleiden om een bestelling te plaatsen of om meer informatie te vragen. We adverteren toch niet om een creatieve prijs te winnen? We adverteren omdat we meer klanten willen aantrekken!
Waar advertentiebureaus de mist ingaan…
De meeste advertentiebureaus weten niet hoe ze mensen WILLEN laten kopen (ja, de meeste!). Geloof het of niet, het is zo! Ze zijn graag doordacht en creatief over hun advertenties, winnen graag awards voor de mooiste advertentie. Maar meer dan hun ego’s strelen doen die prijzen ook niet.
Adverteerders en hun bureau’s zijn verloren geraakt hoe ze aanspreken tot de verbeelding van de klant en zo hun aandacht nemen. Hierdoor lijkt hun marketing nu meer op woorden op iemand forceren dan op mensen helpen om een goede keuze te maken. De bedoeling van marketing is om een potentiële klant verheugd te maken om geld uit te geven. Liefst aan een product of dienst dat het leven van de klant oprecht beter maakt!
Hoe maak ik dan goede advertenties voor mijn bedrijf?
Er is een hele lijst met puntjes en streepjes waar je op moet letten bij het maken van een effectieve advertentie. Ik kan je wel een kleine basis geven en dingen waar je op moet letten bij het maken van een advertentie. De belangrijkste regel in marketing: mensen geven niet om je logo, naam, certificaat, ervaring…
Ik herinner me een tandarts die wilde adverteren voor zijn zaak, de advertentie was iets in de lijn van: “Ik heb al 30 jaar ervaring, ik geef om mijn klanten, Ik ben betrouwbaar, Ik heb een certificaat.” Op het eerste gezicht lijkt dit niet op een super slechte advertentie, mensen zien dat je ervaring en credibiliteit hebt. Maar laten we eerlijk zijn, als we naar een tandarts gaan, gaan we er wel van uit dat hij zijn job kan!
Een betere aanpak is om mensen die al tandproblemen hebben even een duwtje in de rug geven om te gaan. Hoeveel mensen lopen wel niet rond met bloedend tandvlees, gele vlekjes of tandpijn maar hebben gewoon geen zin om te gaan. Misschien zijn ze bang dat ze pijn gaan hebben of vinden ze het ongemakkelijk! Nu, dit is iets waar we mee kunnen werken als marketeers! Een advertentie die dus beter gepast is zou als volgt gaan:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Last van bloedend tandvlees, tandpijn of gele vlekjes? Maar geen zin om naar een pijnlijke tandarts afspraak te gaan?
Wij doen onze controles en behandelingen zonder dat u onnodige pijn hoeft te lijden. Dit terwijl we jou constant vertellen wat en waarom we iets aan het doen zijn!
Geen uitstel van uw afspraak meer. Gewoon een zorgeloze behandeling!
Stuur een berichtje naar 0483088031 of mail info@jambersmarketing.be voor een afspraak!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit heb ik nu net snel verzonnen en is ver van perfect, maar je ziet hoe het al een totaal andere boodschap overbrengt. De advertentie draait om de klant en niet om het bedrijf!
Geraak je er niet helemaal uit hoe je nu een goede advertentie maakt? Twijfel niet om contact op te nemen met ons! Wij doen toch bijna niks anders dan marketing en adverteren! :)