top of page
Search
Writer's pictureVictor Jambers

Eén simpele manier om goed presterende advertenties te maken

Voor mij duurde het zeker een jaar van dingen proberen voor ik het had uitgevogeld. Ik herinner me nog heel goed toen ik mijn eerste advertentie maakte! Niet omdat het leuk was… eerder omdat het erg frustrerend was. 

 

Waarom de meeste advertenties niet werken

Het toepassen van het marketing advies dat je overal hoort werkt simpelweg niet voor kleine bedrijven. Dingen zoals “branding” en “market awareness” zijn concepten die toepasbaar zijn op bedrijven zoals Coca-Cola en Lays. Maar niet op een doorsnee ondernemer die op zoek is naar meer klanten en groei voor zijn bedrijf. 

 

Als je op zoek gaat naar marketing advies op het internet zie je allerlei dingen terugkomen. De ene bron raad aan om een baby te gebruiken of een schattig dier. De ander zegt dat je de nuance moet leggen op wat jouw bedrijf speciaal maakt.

 

Dit is niet per se fout, maar er is een cruciaal element dat elke goede advertentie nodig heeft. 

 

Het deeltje dat ontbreekt

 

Wanneer we geld spenderen aan iets dan proberen we het resultaat te meten.

Maakt niet uit of we geld uitgeven aan apparatuur, een broodje of leveranciers. We zorgen ervoor dat we krijgen waarvoor we betalen, toch?

Maar wanneer mensen de resultaten van hun marketing proberen te meten…

Meestal hoor je dan iets zoals:

 

“Deze advertentie is voor naamsbekendheid.”

“We focussen op top of mind awareness in onze markt”

“Het doel van de campagne is om een sterk merk op te bouwen”

 

Vaak wordt dit verteld op een licht neerbuigende toon zodat je jezelf dom zou voelen voor vragen te stellen hierover.

 

Hier is de pijnlijke waarheid:

 

“De meeste bedrijven gooien minstens de helft van hun marketingbudget weg. Waarschijnlijk zelfs veel meer.”

 

Hoe ik stopte met marketing budgets te verbranden…. en jij hetzelfde kan doen


Er is wel degelijk een manier om effectieve en meetbare marketing te creëren.

Een simpele maar krachtige formule dat je op zo goed als elke advertentie kan toepassen…

Sommige herkennen dit misschien als ‘Pearson’s Law’

 

“Wat gemeten wordt, dat verbeterd”

 

Wil je de resultaten van je advertentie de lucht in laten schieten?

 

Maak het dan meetbaar door een reactiemechanisme eraan toe te voegen. Een oproep tot actie in elke advertentie die de kijker vraagt om iets doen.

Een manier voor mensen om te laten zien dat ze interesse hebben.

Dit kan iets invullen zijn, een berichtje sturen, hun gegevens achterlaten…

Het moet gewoon genoeg zijn voor jou om te zien hoeveel mensen reageren op de advertentie.

 

Nu kan je beginnen met te meten, testen en uitzoeken wat werkt.

Een nieuwe tekst, een nieuwe foto, een ander aanbod.

Zo kan je uiteindelijk de beste combinatie maken omdat je weet wat werkt!

Een simpele regel is:

 

“Elke advertentie moet meetbaar zijn, geen uitzonderingen”

 

Geen onduidelijke statements zoals ‘naamsbekendheid’ of andere concepten vanuit de spookwereld.

Echte meetbare resultaten, dat is wat telt en dat is wat klanten oplevert.


Er zijn veel manieren om dit toe te passen op elk bedrijf, inclusief dat van jou. Als je wil weten hoe wij dit kunnen doen voor jouw onderneming, neem dan contact met ons op

4 views
bottom of page